22 Temmuz 2020 Çarşamba

Röportaj: HAKAN AKKAYA (DİKEN), Surge Music Türkiye İle Evde Kal





                SURGE MUSIC TÜRKİYE İLE #EVDEKAL

                       KONUK: HAKAN AKKAYA (DİKEN)

1- Az çok normalleşmeye başladığımız bu günlerinde neler yapıyorsunuz?

Üretimle geçti diyebilirim aynı zamanda enstrüman eğitmenliği de yapıyorum ancak virüs sebepli her şey bir anda kesili verdi çünkü öğrencilerimin hepsi sokağa çıkma yasaklı ancak biz müzik adamıyız o yüzden üretime ağırlık verdim, günden güne de aklıma projeler gelmeye başladı onlarla ilgilenince de günlerim yoğun geçti diyebilirim. Bas gitar tüyoları videolarım da bu süreçte gelen istekler üzerine gerçekleştirdiğim projelerden.

2- Müzik hayatın dışında nelerle uğraşıyorsunuz? 

15-20 yıl geriye götüreceğim şimdi seni. Aslında çok uzun süreler televizyonda çalıştım muhabirlik ve habercilik yaptım ancak 3-4 sene önce o mesleği bıraktım gazetecilik güzel meslek ama bu ülkede bana göre değilmiş onu anladım ve tam anlamıyla müziğe yöneldim çünkü o meslek çok yoğun.

3- Ankara çıkışlı bir müzisyen olarak dönemin şartlarına göre müziğe ulaşmak ve enstrüman bulabilmek o yıllarda nasıldı?

Felaketti ve enstrüman alabilmek imkansızdı. Zuhal Müzik ve Kıvılcım Müzik vardı biz de onların camlarına yapışan sinekler gibiydik. İlk klasik gitarını babam aldı benim kendi paramla bir gitar almam çok uzun zaman sonra oldu ancak şöyle ki bizim zamanımızda çok güzel paylaşım vardı enstrümanı olanlar hiç düşünmeden al biraz sende dursun takıl derlerdi. Emanet enstrümanla kendinde olması arasında çok fark var işte biz bu yüzden vazgeçmiyoruz çünkü her şeyi tırnaklarımızla kazıya kazıya öğrendik. Beni kimse gitar dersine götürmedi hatta aileden yasaklıydım, inip kömürlükte çalardım bir şeyleri bu şekilde öğrenince insan daha tutkulu oluyor.

4- İdol aldığın isimler kimlerdi?

Enstrümana ilk davulla başladım çoğu kişi sevmez ama ben Lars'ı çok severim şovmen bir adam ve her notanın tuşesini oturup yazması beni çok mest ediyordu. Nico McBrain'i de çok severim, öğrencilerim Iron Maiden çalmak istediklerinde sürekli uyarırım çünkü Maiden şişede durduğu gibi değildir çalmaya çalıştığında elin ayağına dolaşır ne oluyor diye şaşırırsın. Bas gitarda Steve var kompozitör kimliğini çok seviyorum, David Ellefson geçen sene geldi dr çıplak gözle izleyebildim. Gizli kahraman Geezer Butler var 80 sonrası Black Sabbath'tan bası çıkarın sadece Iommi'nin soloları kalır yani bassız bütün dinamik çöker.


5-Her iki enstrümana da hakim olduğunuz için davulla bas genelde ortak iki enstrüman olarak anılır buna katılıyor musun? 

Kesinlikle katılıyorum, bası davulun kickine direk yapıştırmıyorun ama doğru. Sadece bas değil bütün grubun eli ayağı davuldur köşeleri düzgün veriyorsa riffler akar gider özellikle sahnede kalecidir.

6- Daha öncesinde Astrahan isminde bir grubun vardı ancak sürekli birliktelik olmadığından bahsettin, Astrahan şu an devam etse günümüz metal gruplarında nasıl bir yere koyarsın?

Astrahan'ın iki demo bir tane de Ep'si vardı şu anki projelerimden birisi bunu ilk defa söylüyorum o kayıtların arasından seçtiğim 8 şarkıyı baştan aşağı kaydediyorum çünkü o zamanlarda çok kötü kaydedilmişti ve hiç iyi durumda değildi onları kayıt edip albüm olarak bastıracağım. Bugünkü imkanlar o gün olsaydı camiada net bir yere otururdu. Eğer yetiştirebilirsem Kasım sonu remake kayıtları sunacağım. Sololar dışında enstrümanları ben çalıyorum zaten, 1-2 parçanın vokalini Taylan'a yaptırmayı düşünüyorum. DİKEN'in Yenilmeyenler albümünde Astrahan coverı olarak Bıkkın, Kızgın, Küskün;ü koymuştuk Taylan rahmetli Osman Metin'den çok daha iyi performans vermişti kesinlikle o olacak birkaçını ben söyleyeceğim kolektif bir iş olacak. 

7- Konser yapmak söz konusu olabilir mi? 

Osman Metin'den vefat tarihî 20 Şubat hem Osman Metini anmak hem de şarkıları duyurmak açısından neden 20 Şubat 2021'de bir konser olmasın şartlar uygun olursa. Çok uzak bir ihtimal ama çok isterim.




DİKEN - Ağır Metal Ölmez: https://www.youtube.com/watch?v=vkKgyTdNSUE

8- DİKEN’e geçiş sürecinden bahseder misin? 

Tatilde olduğum sırada müzisyen bir arkadaşımdan mesaj geldi DİKEN yeniden kuruluyor basçı aranıyor ne dersin diye sordu tabii lan dedim 15-20 dakika sonra Taylan’la iletişime geçtik o günün akşamı hemen Ankara’ya gittim diğer günde stüdyodaydık. İlk dakikası itibariyle bu iş tamam dedik. 

9-Yeniden bir araya geldikten sonra hızlı bir şekilde üretim sürecine girdi o süreç nasıldı? 

DİKEN bir beste grubu olduğu için görüşmeye başladığımız andan itibaren önümüzde devasa bir repertuvar vardı Taylan’da aralarından cımbızla çok güzel işler çekti ve önümüze koydu. Eski dinamikler tekrardan çalışmaya başlayınca biz de devam ettik Taylan dolmuş taşmış ben de kendi ürettiklerimi ne zaman değerlendireceğim diye düşünürken böle bir şey ortaya çıktı. Zaten üretmeye meyilli bu kadar insanın olduğu bir yerde üretmeden duramazsınız. Şöyle özetleyeyim ilk bir sene grubun yeniden toplandığını duyurma, konserler ve dinamikleri çalışır vaziyete getirme sonrasında ise beste ve albüm süreci. Kopmalar oldu ama Taylan ve ben ne olursa olsun bu işi yapacağız dedik. 

10- Prodüktör kimliğin de bu süreci hızlandırmış gözüküyor. 

Kesinlikle öyle, ben doktoramı ‘’Yenilmeyenler’’de masterımı da ‘’Hadeyan’’da verdim o gazla Bursa’dan Hanok adında bir grubun albüm prodüktörlüğünü üstlendim yani bu sene bitmeden benden iki iş göreceksiniz.

DİKEN - Hadeyan (Albüm): https://www.youtube.com/watch?v=wrjEBbSFT7E&list=PLfNGEvYKo4dw759nmEekRsQLK5uV2I8sa
DİKEN - Cinnet Çağı: https://www.youtube.com/watch?v=By6hshHZw2o

11- DİKEN son olarak bu sene ‘’Cinnet Çağı’’nı çıkarttı pandemi sonrasında bir albüm daha görecek miyiz?

Biz üç yılda iki albüm yaptık ancak albüm çok yoğun bir iş ve ciddi konsantre olmak gerekiyor o yüzden albümü biraz daha bekleteceğiz ama albüm gibi tekliler yayınlayacağız. Bir de 16 şarkı yapıyorsun 6-7 şarkı kafadan iptal oluyor sadece çok elit kulaklar onları dinliyor hele ki dijital platformda albüm çok hızlı eriyor tek şarkı olunca herkes ona odaklanıyor. Eylül ayında iki şarkı birden çıkaracağız.


12- DİKEN başından sistemi eleştiren bir grup ‘’Cinnet Çağı’’da bu şekildeydi bundan sonraki parçalar da hep bu şekilde mi olacak?

DİKEN ilk şarkısından son şarkısına kadar böyle bir gruptu bu elbette böyle devam edecek biz anlatıcı grubuz. Şunu söyleyebilirim ki sözler daha da sert olacak çünkü tepemiz iyice attı.

13- ‘’999’’un introsunda 90’lı yıllarda polislerin satanist baskını haberlerinin anonsları var İstanbul’da Akmar bu konudan epey etkilendi Ankara’da da bu tarz polis baskınları oluyor muydu? Etkileri nasıldı?

İstanbul’da ne olursa ertesi gün Ankara’da da aynı şey oluyordu bu hep böyledir. Bize de aynı şey oldu tabii ki o dönmede ağır metal dinleyenlerin mekanı Karanfil Yüksel Caddesi’ydi ve sokak çok büyük sıkıntı çekti polis siyah tişörtü olanı alıp götürüyordu. Biz bu durumun biraz daha dışında kaldık çünkü bilmem ne semtinde sabahtan akşama kadar stüdyonun içindeydik Astrahan’a albüm yapıyorduk. Mesela Ankaralı black grupları sıkıntılar yaşadı. Medya eliyle algı yönetiminin ilk yapıldığı zamanlardır onlar. Zaten bu ülkede öyledir protestin, sert konuşanın, muhalif olanın kafasına vururlar 90’lar sonu 2000’lerin başında bizi bunu yapmasalardı heavy metal şu ankinden 10 kat daha fazla değer görecekti çünkü manyak gibi üretim başlamıştı yavaş yavaş para kazanmaya ve ekipman bulabilmeye başlamıştık. Heavy metalin yeteri kadar dinlenmemesi bana çok tuhaf geliyor müziğin nereden çıktığı önemli değil çünkü aynı şeyler burada da var yine söylüyorum zamanında bu olaylar olmasaydı Türkiye’de metal müzik bambaşka bir yerdeydi ve 2000’lerde başlayan laylaylom akımı olmayacaktı çünkü onlar zaten metal gruplarıydı.

14- Dijital müzik platformları oldukça fazlalaştı müzik endüstrisi açısından bunu nasıl değerlendiriyorsun. Amatör ve profesyonel müzisyenlerin kullanımı açısından nasıl bakıyorsun.

Sosyal medya diyeyim ben ona en öneli artısı pek çok insana ulaşılabilir hale geldi. Önceden metal müzik yapanlarında çıkabilecekleri yerler belliydi elde basılı bir şey bulundurabilmekte zordu ama arkadaşlar o kadar azimliydi ki fotokopi kağıdına elleriyle fanzin yazıyorlardı. Dünyaya yayılması açısından çok büyük avantajı oldu bize Teksas’tan mesaj atıp albüm bekleyen adam var bu açıdan çok iyi dezavantajı ise elinde fiziki bir şey olmayınca eksik oluyor be cd ve kasetin manevi bir değeri de oluyordu. Bir şeyin ürettiğin zaman onu eline almak kadar güzel bir şey yok dijital onu götürdü. Dijitalde özel teşekkür diye bir şey yok. Biz yeni albüm alırdık kartoneti açarken çıldırırdık adam oraya her şeyi yazıyordu kokusu bile güzeldi.

15- Cenk Ünnü, Pentagram’ın Anadolu ezgilerine kullanmaya başladığında eleştirenlerin çok olduğundan bahsetmişti Türkçe metal yaptığı için DİKEN’i eleştirenler oldu mu? 

Sürekli aynı şey söyleniyor Türkçe metal olur mu diye ya kardeşim oldu işte bir sürü albüm çıkarttık daha ne Whisky çıkarttı, Pentagram çıkarttı DİKEN çıkarttı olmazsa yapamazdık herhalde değil mi Astrahan’da Türkçe sözlü heavy metal yapan bir gruptu. Müzik evrensel bir dil senin şarkını dinleyen İspanyol adam kardeş bu ne ya İngilizce yapın şunu demiyor dünyada bir tek kendi dilinden milletinden utanan ülkeyiz. Türkçe heavy metal olur mu? Yaptık oldu ve yapacağız da! Devam ediyoruz.

16- Yorumlardan gelen bir soru şimdi ki metal grupları konserlerinde bilet satamıyor sizce sebebi nedir?

O eski dönemdi konserler yeniden başlasın sen o zaman gör insanlar nasıl geliyor mu gelmiyor mu. Gruplar stratejik hatalar yaptılar her hafta konser verdiler bar programı yapın o zaman değil mi ama hayır adına konser dediler böyle olunca da kitle doydu. Metallica gelse ve har hafta konser verse 3-4 hafta sonra kim gider o konsere. Bir de festival yağmuru var aynı gruplar aynı adam aynı sahne böyle olunca insanlar canlı dinleme ruhundan kopuyor.

17- Müzisyenler bizlerden neler bekliyor? 

Biz bize bizim gibi üreten bir sürü grup var ancak kimi kitleler yerli gruplarına burun büküyor zamanla kurulanlar ve dağılanlar oldu ancak şu an bu işi hakkıyla yapan gruplar kaldı ve yeni gelenler çok donanımlı ve büyük destek gerekiyor çünkü her şeyi cebimizden karşılıyoruz. Biz artık sahne canlı kalsın ve eser bırakalım diye üretiyoruz o yüzden istediğim şey yerli gruplara destek olunması çünkü biz o destekler sayesinde üretiyor ve mutlu oluyoruz.


DİKEN - Hasta Ruh: https://www.youtube.com/watch?v=1K6hKxyiqXY

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder